Ads

Saturday, September 19, 2015

Iman & Manusia

M.s. 46. Perkara 37

A. Tidak sama org2 yg melakukan kebaikan dgn mereka yg melakukan kejahatan 

Holy Quran Sad 38:28
------------------
‎أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ

Patutkah Kami jadikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh itu sama seperti orang-orang yang melakukan kerosakan di muka bumi? Atau patutkah Kami jadikan orang-orang yang bertaqwa sama seperti orang-orang yang berdosa?

Holy Quran Al-Jathiyah 45:21
------------------
‎أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاءً مَّحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ ۚ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ

Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu.


Holy Quran al-Jathiyah 45:22
------------------
‎وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَلِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan (ingatlah), Allah menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat (untuk membuktikan keesaanNya dan keadilanNya), dan supaya tiap-tiap diri diberi balasan dengan apa yang mereka telah kerjakan (baik atau jahat), sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.

Secara fizikalnya mungkin nampak sama, tetapi di sisi Allah swt ianya tidak sama. Sesuatu Amal yg dilakukan adalah Ikhlas kerana Allah swt bukannya kerana manusia. Mencari redha & kerberkatan drpd Allah swt. Redha - menerima sesuatu setelah berusaha sebaiknya. Mecari redha Allah itu perlu hidup yg berkat. Bekerja dgn Ikhlas, dan usaha sungguh2 utk membawa pula get rezeki yg halal. Hidup perlu mendapat keberkatan & keredhaan drpd Allah swt. 

Bagi yg tidak beriman tiada istilah berkat di dalam hidup mereka. Maka tiada redha Allah swt. Walaupun di dunia kaya raya kerana mendapat sifat ar-rahman Allah swt tetapi tidak mendapat sifat ar-Rahim - kasih sayang Allah swt. 

Allah swt menyatakan adakah sama org yg taqwa dgn yg melakukan kejahatan. Ada beza org yg membuat kebaikan dan org yg bertaqwa. Taqwa itu membuat kebaikan tanpa menyebut-nyebut perbuatan tersebut. 

Tidak sama kesudahan atau kematian org2 yg mengamalkan kejahatan di dunia ini. Jawapan kpd Surah Al-Jathiyah:21-22 itu terkandung sebahgiannya dlm ayat berikut. 

Holy Quran Al-Mukminun 23:99
------------------
‎حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia) -

Holy Quran Al-Mukminun 23:100
------------------
‎لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ ۚ كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ

"Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Holy Quran As-Sajadah 32:12
------------------
‎وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".

Holy Quran Yasin 36:52
------------------
‎قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَامَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ

(Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,

Apakah Maksud kematian? Berpisahnya ruh dgn jasad. Ruh berpisah dgn jasad dua kali:
1. Ketika berada di dalam ruh (أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا )
2. Apabila ruh berpisah dgn jasad ketika menghadapi kematian. 

Du'a kita setiap hari:
‎اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة
“Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (akhir yang baik), dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan suu-ul-khatimah (akhir yang buruk)”

Mati dgn redha Allah. Hidup kita mencari redha Allah. Rezeki yg diberkati. 

Ayat 21 Surah Al-Jathiyah menyatakan bahawa Allah menciptakan Langit & bumi, maka di dunia ini adalah peluang utk kita meraih melakukan kebaikan. Kita mati meninggalkan tiga perkara:

1. Anak Soleh yg mendu'akan kita. Kita berdu'a agar kita dikurniakan anak2 yg soleh yg mendu'akan kita setelah kematian kita. 

2. Amal Soleh yg bermanfaat kpd ummah. Ummat Islam kena menjadi Ummat yg mencipta Dan bukannya pengguna. Contohnya kehebatan Marco Polo tidak dapat menandingi kehebatan ilmu pelayaran Ibnu Bathutah. Tiada jaminan utk kita dpt perkara (1) & (2)

3. Sedeqah jariah. Waqaf. Peluang utk semua kita boleh lakukan Walaupun sedikit demi sedikit & secara berterusan. Perkara yg boleh kita buat ketika kita masih hidup. Sebagai bekalan utk alam barhzak. 

B. Tidak Sulit bagi Allah utk membangkitkan manusia yg telah mati. 

Holy Quran Ar-Rum 30:27
------------------
‎وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ ۚ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Dan Dia lah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah mereka mati), sedang perlaksanaan yang demikian amatlah mudah bagiNya. Dan bagiNyalah jua sifat yang tertinggi di langit dan di bumi, dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Holy Quran Al-Ahqaf 46:33
------------------
‎أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَمْ يَعْيَ بِخَلْقِهِنَّ بِقَادِرٍ عَلَىٰ أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَىٰ ۚ بَلَىٰ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Masihkah mereka ingkar dan tidak mahu memikir serta mengetahui bahawa sesungguhnya Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dengan tidak mengalami kesukaran dalam menciptakannya - berkuasa menghidupkan makhluk-makhluk yang telah mati? Sudah tentu berkuasa! Sesungguhnya Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Penciptaaan dan menghidupkan semula manusia yg mati itu sangat mudah bagi Allah swt. Penciptaaan Allah itu Maha hebat. 

Allah swt tidak pernah merasa letih & tidak merasa jemu di dalam Penciptaaan Nya. Sangat mudah bagi Allah swt. Kepada ahli tasauf melihat kejadian bumi dan makhluk yg lain sebagai tanda2 kebesaran Allah swt. Kehebatan Alam yg dicipta Allah swt sepatutnya mengukuhkan keimanan kita. 

Next. Page 48. Item 39.

catatan Dr Mohd Pisal

Kuliah Maghrib. 18 September 2015 
Tajuk: Iman & Manusia

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day