Ads

Saturday, September 19, 2015

300 Hadith Bimbingan

Ustaz sampai lewat dah bersolat di saf ke 7 drpd 8 saf. Jadi ada lebih kurang 400 jemaah termasuk kanak2 & masjid kita mengikut sunat rasulullah dgn tidak mengasingkan kanak2 dan dewasa

Kuliah ini berdasarkan 300 Hadith Bimbingan yg sahih yg yg susun oleh Ustaz Dr. Hj. Zahazan Mohamed. Hadith sahih yg terpenting dlm memahami agama Allah swt. 

Bab 1: kelebihan ilmu & ulama (plural drpd 'alim - orang yg berilmu)

Hadith 1: Niat - Permulaan Segala Amalan

‏عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ: إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. 

Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - 'Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'

Riwayat Bukhari & Muslim. Juga terdapat di dalam Hadith 40 An-Nawawi. Kitab 40 Hadith itu memustkan 42 Hadith. Karya yg disambung drpd ulama bernama Ibn Solah yg sempat mengumpul 25-26 Hadith. Hidup kita kurun ke 3 atau 4. Lebih kurang 200 tahun kemudian menyambung ulama imam Hambali bernama Ibn Rajab. Beliau menyambung & mensyarahkan Hadith 40 an-Nawawi kpd 50 Hadith. 

Diriwayatkan Umar Ibn Khattab dgn gelaran Amirul Mukminin Ketua orang2 mukminin. Umar dipanggil Wahai Pengganti kpd Pengganti Rusulullah. Khalifah pertama, Abu Bakr hanya menggunakan gelaran Khalifah sahaja. Gelaran kpd Saidina Abu Bakar ialah Pengganti kpd Rasulullah. Selepas Umar, semua khalifah menggunakan gelaran amirul mukminin. Tetapi mashur gelaran ini kpd Umar. 

Saidina Umar ini terkenal dengan ketegasan beliau tetapi pernah menangis sehingga membasahi janggutnya kerana ditegur seorang yg berumur (peringkat Pak Cik). Supaya mengambil peduli kebsjikan ibu2 tunggal. Umar menjawab: jika aku tidak mengambil peduli Apa kamu nak buat? Pak Cik itu menjawab: Aku Akan mengheret kamu di hadapan Allah Dan Aku menjadi saksi kamu pemimpin yg mengabaikan kebajikan rakyat. 

إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ - hanya senya amalan2 itu adalah dinilai dgn niat. Hanya senya Setiap drpd perkara itu dinilai berdasarkan drpd Apa yg diniatkan

Tiga pendapat atau tafsiran ulama mengenai niat:
A. Setiap Amalan syarak berbentuk ibadat mesti hadir dgn niat. Contohnya: Puasa, zakat, hadas besar, solat, wuduk, etc mesti bermula dgn niat. Contoh: zakat itu mesti hadir dgn niat utk melakukan zakat, tanpa hadirnya niat ianya Akan menjadi sedeqah biasa. Bukan zakat. 

Para ulama sepakat bahawa niat itu terkandung di dalam hati. Apa yg terkandung di dalam hati kita adalah niat. Nabi tidak pernah melafaz niat kecuali dalam (I) haji & umrah & (II) ibadah Qurban. 

Ibn Qayyim Al-Jauzi dlm perjalanan drpd Damsyik ke Mekkah menaiki unta mengarang kitab 4 jilid yg berdasarkan hafalan sahaja. Keberkatan usia yg diberikan Allah swt. 

Dalam mazhab Hanafi - apabila sampai waktu Qurban simpanan tidak cukup, maka dia tidak wajib Qurban. Kerana Qurban pada mazhab Hanafi adalah wajib. Jika umat tidak mampu maka mereka telah melakukan Qurban dgn Apa yg mereka Ada. Kaedah Fiqh: jika kita melakukan Qurban maka termasuk tanggungan kita. Amalan kita yg bertentangan dgn sunah - memasukkan nama2 yg mukallaf yg ibadah Qurban tidak dituntut ke atas mereka. 

Ada ulama berpendapat kedua lafaz ibadah haji & umrah serta Qurban adalah menyahut seruan Allah swt dan bukannya lafaz niat. 

Kesimpulan: kesemua ibadah syarak tertakluk kpd niat. 

B. Tidak tertakluk kod ibadah khusus sahaja tetapi termasuk semua perbuatan yg umum kita seperti bersedekah perlu niat. 

C. Setiap ibadah itu Akan diganjari Allah swt berdasarkan apa yg diniatkannya. Contoh: keluar bekerja pada Setiap hari - dan berniatkan sesuatu yg baik maka ia Akan mendapat ganjaran drpd Allah swt. 

Menurut imam Shafie Hadith ini merangkumi 1/3 drpd agama (ilmu). Hadith itu termasuk di dalam 70 bab dlm Fiqh. 
Tiga bahagian agama:
A. Fi'liah - Perbuatan seperti solat, puasa
B. Qauliah - perkataan yg perlu dilafazkan dgn lisan. Contohnya: solat, zikir, membaca al-Quran etc. 
C. Ibadah yg berbentuk rohani - dalam hati

Maka Hadith ini adalah 1/3 drpd agama atau ilmu. Menentukan penerimaan Allah terhadap amalan kita. Menurut ulama, Niat sesaorang mukmin itu lebih baik drpd amalan. Ramai drpd kita berniatkan melakukan kebaikan tetapi tidak mampu melakukannya atau melaksanakannya. 

Abdullah bin Mubarak - seorang yg kaya & seorang Alim & ulama Hadith. Apabila Aku bandingkan ibadatku dgn org yg melakukan jihad ibadatku ini seperti main2 sahaja. Sesuatu perkara yg kecil itu menjadi besar kerana niat yg dilakukan. Kemungkinan perkara yg besar menjadi kecil di sisi Allah kerana niat yg salah. 

Kisah lelaki yg dimasukkan ke Syurga kerana alihkan kayu di Jalan kerana niatnya memudahkan org melakukan ibadah. 

Soalan: mana lebih utama infaq ke masjid atau mendirikan Rumah imam? Mengikut keperluan. Keperluan masjid adalah lebih utama

Saidina Umar Al-Khattab pernah dihadiahkan tanah Khaibar tanah milik yahudi yg sangat Tinggi nilainya. Beliau gusar bahawa tanah itu adalah paling berharga di kawasan itu. Beliau menggeletar kerana bimbang beliau Akan menjadi orang yg paling kaya di madinah. Saidina Umar telah membahagikan tanah ini kpd penduduk penduduk madinah yg miskin & tidak mempunyai tanah utk membina kediaman mereka. Mengapa Saidina Umar tidak membina masjid di tanah di Khaibar itu? Kerana keperluan ketika itu adalah utk membina rumah utk yg miskin. Mengambil kelebihan ibadah utk memudahkan kehidupan org lain. Perkara utk memudahkan org lain adalah sangat besar ganjarannya di sisi Allah swt. 

Org yg Syahid di dunia meminta drpd Allah di Syurga utk dihidupkan semula utk mati Syahid sekali lagi. 

Hadith lain yg berbentuk niat. 
A. Hadith ini membicarakan tentang hati sesaorang. Peringkat away pengharaman arak sebelum mendirikan solat. Menurut ulama berapa ramai di antara kita yg solat tetapi sekarang ini seperti org mabuk kerana tidak memahami Apa yg disebut. Lafaz لا اله الا الله - dijanjikan Syurga kpd melafazkan nya. Abu Talib - tidak melafazkan kalalimah ini Walaupun dirayu rasulullah. Jika dia melafazkannya maka terputus kehambaan terhadap berhala2 yg disembah

Sesiapa yang berazam melakukan kebaikan, tetapi tidak melakukannya. Maka Allah menulis untuknya satu kebaikan yang sempurna. Sesiapa yg berniat melakukan kejahatan tetapi tidak melakukannya Allah menulis satu kebaikan yg sempurna. Dia tidak melakukan kejahatan itu kerana taqwa. Bukannya sebab lain. Ini berdasarkan Hadith berikut:

فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة، وإن هم بها فعملها كتبها الله عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة، وإن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة وإن هم بها فعملها كتبها الله سيئة واحدة) رواه البخاري ومسلم.

Sesiapa yang berazam melakukan kebaikan, tetapi tidak melakukannya. Maka Allah menulis untuknya satu kebaikan yang sempurna. Seandainya dia berazam melakukan kebaikan, lalu dia melakukannya, maka Allah menulis untuknya sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali ganda dan sehingga gandaaan yang sangat banyak. Sesiapa yang berazam melakukan kejahatan, tetapi tidak melakukannya. Allah telah menulis untuknya satu kebaikan yang sempurna. Seandainya dia berazam melakukan kejahatan lalu dia melakukannya, maka Allah menulis untuknya satu kejahatan. (Riwayat Bukhari & Muslim). 

Dua lelaki yg bergaduh dgn pedang. Rasulullah mengatakan bahawa kedua-duanya masuk neraka. Kerana kedua-ditanya berniat utk membunuh yg seorang lagi. 

إِذَا الْتَقَى الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا فَالْقَ اتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ ". فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا الْقَاتِلُ فَمَا بَالُ الْمَقْتُولِ قَالَ " إِنَّهُ كَانَ حَرِيصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ "


Apabila dua orang Islam bertemu sambil menghunuskan pedang mereka, maka pembunuh dan yang dibunuh di neraka. Aku (iaitu Abu Bakar) bertanya: Ya Rasulullah. Ini untuk yang membunuh. Kenapa pula yang dibunuh (masuk neraka jua)? Baginda menjawab: Sesungguhnya dia telah berusaha untuk membunuh sahabatnya. [Sahih al-Bukhari]

Hadith Riwayat Muslim mengenai lelaki yg bersetuju meminjamkan 120 dinar kepada sepupunya yg susah & tiada makanan dgn syarat sepupunya tidur (berzina) dengannya. Sepupunya itu adalah wanita solehah. Disebabkan kemiskinan dia bersetuju. Pada malamnya ketika lelaki itu hampir melakukannya dia teringatkan Allah. Tiba2 dia sebut Aku takutkan Allah. Dia lari keluar meninggalkan sepupunya Dan dinar itu pun ditinggalkan diberi percuma kpd sepupunya. 

Dia sudah berniat utk melakukan kejahatan tetapi tidak melakukannya kerana takutkan Allah. Maka Allah mecatakan satu kebaikan yg sempurna buatnya. Meninggalkan kejahatan kerana taqwa kpd Allah Dan bukannya faktor lain. Contohnya meninggalkan arak kerana faktor kesihatan, bukannya kerana taqwa. 

Kuliah berikutnya: bahagian kedua dalam Hadith ini iaitu bab hijrah.


👆intisari nota Kuliah Maghrib semalam. Oleh Ustaz Abu Ammar Azraei. Semoga bermanfaat. Maaf di atas kekurangan & salah catatan yg dibuat Oleh Dr Mohd Pisal

Kuliah Maghrib. September 13, 2015
Ustaz Azrie. 300 Hadith Bimbingan

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day