Ads

Wednesday, October 27, 2010

Emas sebagai Pelaburan jangka panjang.

KENAPA EMAS ?

1. Harga yang stabil
2. Penentu nilai matawang sesuatu negara
3. Kalis inflasi
4. Portfolio pelaburan alternatif
5. Nilai emas tidak dipengaruhi oleh faktor ekonomi, politik, dan bencana alam

APA KATA PAKAR KEWANGAN MENGENAI EMAS?

"Harga minyak yang tinggi don nilai dolarAS yang lemah menjadi punca peningkatan harga emas," Gary Yue, Delta Asia Financial Group. (Berita Harian — 11 Januari 2008)

Minat atau trend membeli emas khususnya oleh pelabur-pelabur global dijangka terus meningkat pada tahun ini ekoran fungsi komoditi tersebut sebagai penyimpan nilai yang kalis inflasi dan berdaya tahan terhadap ketidaktentuan ekonomi global yang sedang melanda dunia ketika ini. (Utusan Malaysia — 11 Januari 2008)

Pakar Kewangan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Ahamed Kameel Mydin Meera ketika ditemui baru-baru ini pula berkata, emas merupakan penyimpan nilai kukuh sejakzaman kegemilangan pemerintahan Islam dahulu lagi.

"Kekukuhan nilai emas memang tiada bandingannya. Misalnya, harga 1 dinar emas yang bernilai kira-kira RM50 pada era 1960an dapat membeli seekor kambing pada masa itu; sekarang ini 1 dinar emas telah bernilai kira-kira RM397 don juga dapat membeli seekor kambing. "Berdasarkan contoh ini, ternyata nilai emas adalah kukuh berbanding wang kertas yang meningkat ekoran kenaikan kadar inflasi;' tambahnya (Berita Harian — 11 Januari 2008)

Penganalisis Majlis Emas Sedunia (WGC) yang berpangkalan di Switzerland, Rhona O'Connell berkata, emas merupakan pelaburan paling selamat dalam ketidaktentuan ekonomi global sama ada akibat tekanan kewangan atau peperangan dan berfungsi sebagai pelindung nilai daripada tekanan inflasi." Kebimbangan yang berterusan mengenai peningkatan kadar inflasi dan ketegangan politik serta jangkaan kelemahan nilai dolor AS, harga emas dijangka terus melonjak pada tahun 2008," kata O'Connell menerusi laporan penyelidikannya, baru-baru ini. (Utusan Malaysia, 11 Januari 2008)


0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day