Ads

Monday, October 25, 2010

Dinar Emas - Senjata terkuat umat islam.

Firman Allah surah Yusuf ayat ke-20:

"Dan (setelah berlaku perundingan) mereka menjualnya dengan harga yang murah, iaitu beberapa dirham sahaja bilangannya; dan mereka adalah orang-orang yang tidak menghargainya."

Kini penggunaan dinar emas dan dirham perak sudah lagi tidak kelihatan dalam pengurusan perniagaan di dunia pada masakini. Masyarakat dunia terutama umat Islam telah dididik supaya melakukan kesemua urusan muamalah dengan menggunakan wang yang diperbuat daripada kertas, kononnya setiap wang kertas tersebutbersamaan dengna beberapa nilai kadar emas dan perak. Apabila ianya kertas, sudah tentu ianya tidak bernilai dan boleh dijadikan unsur riba'.
Muamalat Council, En. Hj. Awaluddin memberikan lagi satu contoh,

Seorang pemilik emas yang banyak telah dirompak. Tetapi pemilik emas tersebut tidak membawa emas tersebut bersamayna pada ketika itu, lalu pemilik emas tersebut mengeluarkan resit kepada perompak tersebut yang mempunyai copnya yang menyamai nilai satu gram emas yang dimiliki pemilik emas tersebut.

Perompak itupun berrasa gembira kerana memiliki resit tersebut. Apabila pemilik emas tersebut menyedari nilai resitnya, maka beliau mencetak resit tersebut dengan banyak hinggakan resitnya dijadikan barang tukaran berharga dalam urusan jual beli. Pemilik emas tersebutlah yang paling berkuasa pada ketika itu kerana beliau mampu mengawal naik turun nilai resit tersebut.

Resit yang dimaksudkan ialah Dollar dan segala jenis mata wang KERTAS yang digunakan pada masa kini.

Cuba anda pergi ke bank dan meminta bank tersebut menukarkan duit-duit simpanan anda dengan nilai kadaran emas yang bersamaan dengan nilai wang simpanan anda. Pasti bank-bank tersebut akan mengatakan bahawa mereka tidak memilik satu gram emas sekalipun. Ini bermakna kita semua sedang menyimpan resit pemilik emas tersebut tanpa memiliki emas yang sebenar. Pendek kata, ktia semua ditipu bulat-bulat oleh Dollar Amerika, kerana emas-emas yang sebenar disimpan oleh mereka.

Ini bermakna jelas, walau Dollar Amerika merudum jatuh sekali manapun, Amerika tetap tidak akan rugi walau sesen, keran kesemua emas-emas tersebut berada dalam tangan mereka. Begitu juga walau ktia memboikot barang keluaran Israel dan Amerika, mereka juga tetap tidak akan rugi kerana kita masih menggunakan resit(Ringgit) yang dicop oleh mereka.

Beliau juga berpesan kepada semua rakyat Malaysia khususnya, kembalilah kepada ajaran Islam, dan tinggalkanlah urusan perniagaan wang kerta riba' ini, kerana Amerika telah berjaya mendidik umat dunia supaya meniggalkan emas dan perak dan bergantung pada resit yang dicop oleh nilai mereka.

Beliau dibantuk oleh rakannya, Dr. Musa, wakil dari Muamalat Reseacrh Group, IIUM dalam meneruskan perjuangan meynebarkan dakwah penggunaan dinar emas ini kepada masyarakat, khsusnya umat Islam yang kini dihimpit dengan riba disebabkan penggunaan wang kertas.

Beliau menceritakan tentang kegunaan-kegunaan dinar dan dirham ini. Kebiasaannya dirham digunakan di pasar-pasar untuk membeli sebagai contoh keperluan harian seperti sayur-sayuran dan sebagainya. Manakala Dinar pula digunakan untuk dalam urusan hartanah, rumah, mas kahwin dan kereta.

Ali-Imran, 14:

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)."

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day