Ads

Friday, October 23, 2009

Ulasan pertengahan tahun

KITA sudah melalui pertengahan tahun pertama 2009 pada bulan Jun lalu. Memang tidak dinafikan, enam bulan pertama ini adalah waktu paling mencabar buat kita semua. Namun, dengan melakukan perancangan yang baik dari permulaan tahun 2009, semuanya berjalan dengan lancar dan sistematik. Justeru, untuk menghabiskan tahun 2009 ini dengan lebih baik, kita seharusnya melakukan ulasan pertengahan tahun.

Seperti syarikat-syarikat gergasi, kecil dan sederhana, kita sebagai individu dan keluarga juga harus melakukan ulasan pertengahan tahun bagi memantapkan lagi pengurusan kewangan diri sendiri mahupun ahli keluarga.

Bagi membantu melakukan proses ulasan baki pertengahan tahun 2009 ini, apa kata anda catatkan setiap perbelanjaan bulanan, bagi membantu melancarkan proses perbelanjaan harian atau bulanan sehingga pada akhir tahun ini.

Perbelanjaan bulanan dicipta agar anda akan merancang setiap perkara yang perlu atau akan dibayar dengan lebih terperinci. Perbelanjaan ini hendaklah selesai 15 hari sebelum bulan baru bermula. Contohnya, bagi perbelanjaan pada bulan Ogos 2009, catatan perlu disiapkan pada 15 Julai 2009. Hanya dengan proses ini sajalah anda akan mengetahui sama ada bulan Ogos 2009 ini akan dipenuhi dengan kekurangan atau defisit wang keluar lebih daripada wang masuk. Dengan cara sebegini juga, anda mempunyai masa untuk mengurangkan perbelanjaan yang membawa ke arah pembaziran.

Matlamat persendirian anda

Bahagikan peratusan yang boleh anda gunakan bagi membantu melakukan proses perbelanjaan baki bulanan dan anda boleh menggunakannya supaya dapat mengenepikan wang yang banyak untuk membayar hutang piutang. (Ini sekadar contoh). Sila ubahsuai mengikut perbelanjaan bulanan isi rumah anda:

10 peratus untuk simpanan

Dalam masa enam bulan yang lalu, berapa banyak wang daripada jumlah pendapatan atau gaji anda dan gaji isteri atau suami yang berjaya diketepikan untuk simpanan? Sudah semestinya anda telah mengenepikan 10 peratus daripada jumlah pendapatan bulanan sebagai simpanan. Memandangkan keadaan ekonomi yang semakin mencabar ini, anda dinasihatkan agar mengikat perut. Dengan cara sebegitu, sudah pasti baki yang tertulis dalam kenyataan akaun bank, tabung haji atau amanah saham telah disimpan.

35 peratus untuk kos melibatkan perumahan

n Sewa rumah atau pinjaman bulanan
n Kos pembaikan rumah
n Cukai
n Utiliti
n Insurans

Dalam masa enam bulan yang akan datang, perhatikan sama ada premium insurans nyawa atau perubatan perlu dibayar ataupun tidak. Katakanlah, anda mempunyai masalah dengan amaun premium yang tinggi, jangan bimbang, telefon sahaja ejen atau tulis kepada syarikat insurans untuk meminta melakukan perubahan ke atas premium. Dengan melakukan perubahan ini, wang premium yang besar boleh dikurangkan dan lebihan wang itu juga boleh digunakan untuk membayar hutang kad kredit yang tinggi.

15 peratus untuk pembayaran hutang

n Pinjaman persendirian
n Kad kredit
n Pinjaman persekolahan

Dalam ketiga-tiga jenis pembayaran hutang di atas, saya nasihatkan agar anda membayar hutang kad kredit memandangkan kadar faedahnya yang tinggi. Lebih cepat anda langsaikan hutang kad kredit, lebih banyak wang yang akan anda agihkan. Contohnya agihan untuk pembayaran pinjaman perumahan atau pinjaman persekolahan.
15 peratus untuk perbelanjaan pengangkutan

n Pinjaman kereta
n Kos kegunaan petrol
n Bayaran tiket bas atau teksi
n Kos pembaikan kereta
n Bayaran tempat meletak kereta
n Bayaran tol

Sekiranya anda benar-benar ingin menjimatkan wang, di sinilah juga anda boleh melakukan beberapa pengorbanan. Pengorbanan seperti menaiki kenderaan awam atau berkongsi kereta apabila pergi ke pejabat. Dengan cara ini, kos pembaikan kereta, kegunaan petrol dan bayaran tol juga boleh dikurangkan.

25 peratus bagi kos pembiayaan yang lain

n Percutian sekeluarga
n Pakaian
n Hiburan sekeluarga
n Makan di luar

Di bahagian inilah, anda melatih diri sendiri agar tidak berbelanja mengikut emosi. Kadang-kadang, kita tidak perlu mengeluarkan wang yang banyak atau membeli hadiah berjenama semata-mata untuk membuktikan kasih sayang kita kepada ahli keluarga ataupun si dia.

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day