Ads

Tuesday, October 13, 2009

Fahami nilai sebenar wang untuk belanja berhemah

KETIKA membuat persiapan menyambut sesuatu perayaan, wanita tentunya cukup sibuk dengan segala macam hal termasuk pakaian, makanan, perhiasan rumah, duit raya serta perbelanjaan untuk pulang ke kampung.

Perbelanjaan tentunya meningkat berbanding hari biasa terutama bagi keluarga yang memiliki bilangan ahli keluarga yang ramai.

Bagi pekerja yang mendapat gaji awal, mungkin seronok kerana punya wang lebih untuk menyambut perayaan, tetapi pada bulan berikutnya pula mereka terpaksa menanggung 'keperitan' kerana tempoh lebih lama menantikan pembayaran gaji.

Lantaran itu, tidak mustahil jika ada yang terpaksa meminjam wang atau berbelanja lebih menggunakan kad kredit tanpa memikirkan kesan yang bakal dialami.

Keadaan bertambah genting apabila bil atau pinjaman lain tidak dapat dibayar tepat pada masa, sekali gus menambahkan stres yang sebenarnya boleh dielakkan jika merancang perbelanjaan harian terlebih dulu.

Oleh itu, bagaimana cara untuk menguruskan perbelanjaan rumah tangga selepas wang banyak dilaburkan untuk meraikan satu-satu perayaan?

Perunding Kewangan International Islamic Finance Insurance Planners Sdn Bhd, Puteri Afroze Ahed Kamil, berkata matlamat kewangan seharusnya menggambarkan perkara yang ingin dikecapi dengan wang yang dimiliki dalam jangka masa tertentu.

Penetapan matlamat ini akan membantu seseorang itu memahami nilai sebenar wang dan menggalakkan kita berbelanja dengan lebih bijak.

"Sekiranya tidak pernah membuat bajet, inilah masa yang sesuai untuk berbuat demikian. Pertama, kenal pasti jumlah perbelanjaan bulanan, mengikut kategori perbelanjaan tetap dan perbelanjaan boleh ubah.

"Adakah duit yang ada mencukupi untuk menanggung perbelanjaan ini?

"Sekiranya tidak mempunyai dana kecemasan yang boleh dipinjam untuk jangka pendek, anda harus membuat perubahan gaya hidup untuk tempoh beberapa minggu atau bulan sehingga keadaan kewangan kembali 'normal' atau keadaan kewangan sudah tidak gawat," katanya.

Selain itu, katanya, perbelanjaan tetap seperti pinjaman perumahan, sewa rumah dan pembelian kereta harus dibayar terlebih dulu supaya tidak mempunyai masalah dengan pihak bank atau penyewa.

Bagi mereka yang sudah berkeluarga, berbincang terlebih dulu dengan pasangan dan keluarga supaya mereka tahu mengenai masalah kewangan yang dihadapi.

Ini bertujuan untuk mendapatkan sokongan daripada mereka mengenai perubahan gaya hidup yang seharusnya dilakukan bersama dan mendapat kerjasama supaya matlamat melaksanakan penjimatan itu dapat dicapai.

Di samping itu, antara perbelanjaan yang boleh dikurangkan adalah perbelanjaan boleh ubah seperti bil utiliti, makanan, perjalanan dan hiburan.

"Semua ini dapat dilakukan dengan membuat pilihan gaya hidup, contohnya jika seseorang itu menaiki kereta ke pejabat, mungkin mereka boleh menunggang motosikal (sekiranya ada) atau menaiki kenderaan awam.

"Malah, perbelanjaan makan tengah hari dapat dijimatkan sekiranya membawa bekal dari rumah ataupun elakkan serta kurangkan belanja makan di luar buat seketika.

"Galakkan anak-anak untuk membawa bekalan ke sekolah bagi memastikan mereka mendapat makanan lebih berkhasiat dan ini juga lebih menjimatkan," katanya.

Selain itu, penjimatan penggunaan elektrik dan air dapat dibuat sekiranya ahli rumah berdisiplin serta menggunakannya secara berhemah mengikut keperluan.

Lebih menjimatkan, sebelum ke pasar, buat senarai barang keperluan dapur yang hendak dibeli. Ketika membuat senarai ini, cari pilihan harga barangan yang lebih murah berbanding barang kebiasaan.

"Kemudian, sentiasa tanya pada diri, 'adakah ini keperluan atau keinginan'? Ini kerana, besar kemungkinan kebanyakannya adalah barang yang diinginkan dan pembeliannya masih boleh ditangguh bagi memberi laluan kepada perkara yang lebih penting," katanya.



Tip untuk mengelak daripada berbelanja lebih

1. Adakan bajet untuk setiap perbelanjaan. Senarai mengenai tanggungan yang dibuat setiap bulan itu dapat mengingatkan kita untuk berbelanja secara lebih berhemah.

2. Sediakan dana khas untuk keperluan tertentu seperti untuk menyambut hari raya atau bercuti.

3. Berbelanja untuk barangan perlu saja dan elakkan berbelanja lebih untuk barangan yang diingini.

4. Elak daripada berhutang sama ada dengan kad kredit atau rakan untuk perbelanjaan yang dapat dielakkan atau ditunda. Hadkan penggunaan kad kredit untuk keperluan kecemasan saja.

5. Akhir sekali, berbelanja mengikut kemampuan. Jangan berbelanja sekadar untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day