Ads

Thursday, October 29, 2009

Didik diri menabung


Musim perayaan memang banyak menelan belanja, daripada pembelian makanan seperti kuih-muih, ketupat dan lemang sehinggalah bermacam-macam urusan perbelanjaan untuk menghias rumah.

Itu belum termasuk pakaian anak-anak dan tidak kurang juga memikirkan hasrat mengadakan rumah terbuka. Semuanya memerlukan pemerhatian yang bukan sedikit daripada ibu bapa.

Oleh kerana kos kehidupan semakin meningkat, ramai mengeluh kerana keperluan isi rumah semakin bertambah. Anak-anak yang semakin membesar bermakna ibu bapa perlu menambah belanja untuk rumah tangga.

Memulakan perniagaan secara kecil-kecilan antara langkah bijak. Bagaimanapun, tidak semua orang mahu memulakannya. Mungkin tiada masa, modal bahkan tidak yakin untuk melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan sebelum ini.

Sebagai wanita bergelar ibu dan isteri, ada pelbagai inisiatif boleh dilakukan untuk berjimat cermat. Apatah lagi, wanita, isteri dan ibu adalah insan penting yang lazimnya berperanan mentadbir ekonomi keluarga.

Berikut sedikit petua yang mungkin dapat dimanfaatkan untuk mengawal perbelanjaan serta menambah pendapatan keluarga:

# Tetapkan matlamat

Tulis dalam buku catatan perkara penting dan kurang penting. Contohnya, tidak perlu membeli juadah raya khususnya biskut berlebihan jika ia boleh dihasilkan sendiri.

# Jual atau lelong barang rumah yang tidak diperlukan

Ini sangat baik kerana selain mendatangkan sumber wang, ia boleh mengosongkan rumah yang sesak. Pelbagai laman web menyediakan khidmat lelong atau kunjungi tempat jualan barangan terpakai.

# Belajar menjahit sendiri

Ia bukan saja bermanfaat untuk keluarga malah siapa tahu, ia boleh menambah pendapatan suatu hari nanti. Perkenalkan kemahiran itu kepada rakan, jiran atau saudara-mara terlebih dulu.

Jika mendapat sambutan, lakukan perniagaan secara kecil-kecilan.

# Guna barang kitar semula.

Barangan sedemikian lebih murah harganya. Misalnya, beli pakaian terpakai yang kini lebih popular dengan gelaran 'bundle' jika benar-benar tidak berkemampuan.

# Mulakan menabung dari sekarang

Jika selama ini jarang menabung, mulakan dari sekarang. Mulakan dengan jumlah yang difikirkan mampu sebelum ia ditambah perlahan-lahan dalam jumlah lebih besar.

# Catatkan aliran wang keluar dan masuk

Mungkin agak sukar pada awalnya tetapi dengan mencatatkan perbelanjaan, anda dapat melihat sama ada barang yang dibeli itu benar-benar diperlukan atau sebaliknya.

# Didik anak-anak kepentingan menabung.

Berikan setiap anak tabung dan minta mereka masukkan wang lebihan belanja sekolah ke dalam tabung simpanan masing-masing. Terangkan bagaimana wang tabung itu amat penting jika berlaku sebarang masalah kepada anda sekeluarga.

# Sediakan sarapan dan bekal makanan ke sekolah.

Ini memang menjimatkan. Jika suami tidak keberatan, bekalkan makanan untuknya ke pejabat. Bukan saja perbelanjaan lebih terkawal, malah ia mampu mengeratkan kasih sayang seisi keluarga.

# Kurangkan makan di luar

Makan di luar menuntut perbelanjaan lebih dan ia pasti menjejaskan wang yang sedang dikumpul untuk masa depan keluarga. Sesekali makan di luar mungkin tiada salahnya tetapi usah jadikan ia amalan berterusan.

0 ulasan:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

-

Unordered List

-

Text Widget

Sponsor




tracker

minyak kelapa dara biovco
BioVCO Groups
>> KLIK DISINI


penyakit resdung, sinus
twitter

Featured Video

Featured Video

Advertisement

Pengikut

Jalan menuju TAQWA

Popular Posts

Video Of Day